L2e 3-rattaline kuukulgur

L2e 3-rattaline kuukulgur

PostitusPostitas veloElektrik » Kolmapäev 22 Sept 2010, 12:16

Hetkel sobib kuukulgur kasutamiseks vaid hullunud kosmonautidele, kes ei vaja rooli ega pidureid, aga asi susiseb vaikselt ja järjest kiiremini. Oktoorbri lõpuks ristub mu trajektoor vist ARK asukohaga, misjärel saab tõenäoliselt vaadelda ja raporteerida (kurb?)naljakaid vastasmõjusid AS Eesti Vabariigi seadusandlusega. :D

Plaanis järgmisena: žigulli roolikarp, pidurisupportid, piduripedaalid ja -pumbad, rohkem tugitalasid, eriti külgedele. E-märgistust ei ühelgi. :O Ainult tuled tulevad fancy eurovärk.

Kaal: pole aimugi, aga ilma kahvliteta ja istmeteta raami jaksan planeedil Maa oma jõul ümber keerata, aga tõsta enam ei jaksa. Kuu ja asteroidide peal oleks kergem, aga kuna sinna niipea ei pääse, tahaks siinsamas kasutada. :P

Tegemist on omamoodi protestiga mopeedide registreerimise vastu: kui peab niikuinii registreerima, siis teen mopeediklassi kaubiku. :P

Tagavedrustus:
Pilt

Esivedrustus:
Pilt

Eesmine külg perspektiivis:
Pilt

Tagumine külg perspektiivis:
Pilt
veloElektrik
 
Postitusi: 201
Liitunud: Neljapäev 28 Jaan 2010, 02:53

Re: L2e 3-rattaline kuukulgur

PostitusPostitas Meelis » Kolmapäev 22 Sept 2010, 21:24

Lahe projekt. Ootan huviga, kuidas ARK-iga läheb. Meie kogemused ARK-i ja L-kategooria sõidukitega on nagu halb uni, ei migit loogikat ja lõputu õudus. Esialgu oleme oma L2e projekti edasi lükanud, ei taha järjekordset sõidukit valmis ehitada, mida arvele ei saa.
Kindlasti pead arvestama, et istmetega sõiduki puhul tahavad nad ARK-is turvavöösid, ilmselt ka turvakaart. Mis akud sellele tulevad?
Kas 3kW väheks ei jää? Vaatsin seda raami, nurgad oleks võinud 45- kraadi all lõigata ja siis kokku keevitada, oleks oluliselt tugevam jäänud. Muidugi pealtnäha on see raam niigi ülitugev.
Meelis
 
Postitusi: 213
Liitunud: Neljapäev 28 Aug 2008, 17:38
Asukoht: Harjumaa

Re: L2e 3-rattaline kuukulgur

PostitusPostitas veloElektrik » Kolmapäev 22 Sept 2010, 22:26

Meelis kirjutas:Ootan huviga, kuidas ARK-iga läheb. Meie kogemused ARK-i ja L-kategooria sõidukitega on nagu halb uni, ei migit loogikat ja lõputu õudus.

Annan kindlasti teada, ega minagi sealt mingit ülimõistvat suhtumist oota.

Kindlasti pead arvestama, et istmetega sõiduki puhul tahavad nad ARK-is turvavöösid, ilmselt ka turvakaart.

Abiks info. Turvavööd oli plaanis lisada hiljem, nüüd siis selge, et tuleb lisada pigem varem.

Kuna tuleb katus, nendest samadest 6 x 6 cm nelikanttorudest, siis loodan et kui sel on tugikolmnurgad nurkades toeks, kõlbab neile piisavalt kaareks. Ümaralt turvakaart realiseerida ei tahaks, keeruline, pole toru painutamise vahendeid.

Mis akud sellele tulevad?

Ajutiselt, järgmise kevadeni (siis peaks LiFePO4 jaoks raha olema), satuvad peale neli jadamisi pandud Ultracell UCG-75-12 akut, ehk kokku 48 V 75 Ah. Akud saan ELFA-st, hetkel pole veel Eestisse jõudnud. Kokku läheb natuke alla 100 kilo akusid, tahaks et oleks 50 kilo, aga plii puhul pole lihtsalt võimalik.

Kas 3kW väheks ei jää?

Mootor on valitud spetsiaalselt suure väändemomendiga, ja igaks juhuks see Galileo kaldpinna valemiga (ehk hõõrdumist ignoreeriv ja muidu lihtsameelne) arvutus tehtud: 350 kg peaks teoreetiliselt suutma alustada liikumist ülesmäge 20% kaldpinnal. Kuidas päriselt ja kuidas kiirusega jääb, ei tea. Kontroller on 4 kW, ja mootorit kannatab ajutiselt natuke üle koormata, nii et mingi väike reserv on. Kihutama ei kipugi. :)

Vaatsin seda raami, nurgad oleks võinud 45- kraadi all lõigata ja siis kokku keevitada, oleks oluliselt tugevam jäänud. Muidugi pealtnäha on see raam niigi ülitugev.

Kuna mul on kehvad tööriistad, oleks need nurgad tulnud 43-47 kraadised, seetõttu tegin kompromissi ja alustasin koostamist 90 kraadi nurkadest, mida saan täpselt lõigata. Raami ülemise kihi nurkade sisse tulevad samasugused 45-kraadised diagonaaltoed, nagu alumisel kihil juba paigas on. Nende paigaldamisel on hõlpsam: 90 kraadine nurk on ees, lõikan selle 43-47 kraadise tooriku välja ja lihvin relakaga, kuni täpselt sobib.

Nii peaks igas nurgas tekkima tugikolmnurk, mis peaks andma vajaliku tugevuse. Väljast on jah, hirmus kandiline, aga ma tahan sinna kunagi päikesepaneelid peale koostada. Neid on lihtsam teha, kui elementide read on kõik sama pikad.

Loodan raami tugevusele isegi. Keevised on mul kohati kehvad, aga üritan kompenseerida materjali läbimõõdu (annab jäikust) ja keeviste pikkusega (kui ongi kuskil teravnurga sees sentimeeter või paar halba keevist, aga ülejäänud tahkudel 18 cm head keevist, siis vast elab üle). Ma loodan, et ametnikud keeviste kallal väga närima ei tule, sel puhul laenan tuttavalt masinaehitajalt tabeli, mis ütleb, kui jäme millise koormuse jaoks tuleb võtta, ja seletan, et korrutasin kõik vähemalt kahega. :P
veloElektrik
 
Postitusi: 201
Liitunud: Neljapäev 28 Jaan 2010, 02:53

Re: L2e 3-rattaline kuukulgur

PostitusPostitas veloElektrik » Neljapäev 23 Sept 2010, 10:56

Juhtub imelikke asju, mõnikord ka positiivses suunas.

Helistasin ARK tehno-osakonda, uurisin turvavööde kohta. Nende spetsialisti vastus oli, et L2e puhul nõuded turvavööde konfiguratsiooni ja olemasolu osas puuduvad, aga kui tahta ettevaatlik olla, siis lähtuda tasub L5e kategooriast, mille puhul avatud raamiga sõidukil on istmete olemasolu korral kohustuslik turvavöö, ent suletud raamiga sõidukil ei ole see kohustuslik, ent kui turvavöö soovitakse siiski paigaldada, tuleb see valida sertifitseeritud tüübist, ning kinnituspunktid peavad olema testitud (mida antud juhul selgelt teha ei saa, kuid mida peab siis ekspert oma silmaga vaatama, et teha kindlaks võimalike vigade olemasolu).

Küsisin ka žigulli roolikarbi kohta, mille kohta ARK tüüp mainis, et kuna terviklikku roolimehhanismi ilmselt kuskilt üle võtta ei saa, ja selle kohta erinõudeid pole, siis ei tohiks vastunäidustusi olla.

Lõpuks küsisin tüübikinnituse kohta, ja selle kohta, et kuidas tõendada vajadusel liikluspolitseile kuuluvust kategooriasse L2e.

Selle kohta ütles ta, et enne jaanuari pole seda ilmselt võimalik teha, kuna tehnonõudeid L2e kategooriale pole kehtestatud, ning et 2011. aasta jooksul on selle tegemine ilmselt valikuline, kuna seadusega on antud 1 aasta ülemineku aega, ning et vanade võrridega ringi küttev seltskond ei suuda oma kuuluvust L1e kategooriasse ilmselt grammigi rohkem tõendada, kui mina oma kuuluvust L2e alla.

Küsisin, et kas selle arvamuse (pigem siis paberile sobiva osa sellest) ka paberil saada võiks, mispeale ta arvas, et ilmselt ikka. Lubasin, et tulen infoga (ja vajadusel sõidukiga) kohale niipea, kui konkreetsest sõidukist lõplikul kujul rääkida võib, ning et alustan tüübikinnitusega võimalikult vara, et ajaline varu jääks.
veloElektrik
 
Postitusi: 201
Liitunud: Neljapäev 28 Jaan 2010, 02:53

Re: L2e 3-rattaline kuukulgur

PostitusPostitas Tagaveoline » Reede 01 Okt 2010, 09:27

Tubli töö oled ära teinud polegi keegi vist siin nullist spetsiaalset elektrisõidukit ehitanud.
Kas sa ei karda ,et sellise rataste paigutusega see sõiduk sul kurvides külili läheb ? Või paned akud tahaotsa balansiks ? Mina oleks pannud selle 1veoratta taha ja ette 2 ratast keerama. Sedamoodi on päris paljud 3 rattalised sõidukid ehitatud kui foorumites vaadata. Sinu lahendusega saab esiratas liigasuure koormuse osaliseks ta peab keerama vedama ja pidurdama. Rehv hakkab kuluma kiiresti ja ratta keeramis mehhanism saab suure koormuse osaliseks tähendab ,et peab tugev olema. Kas see rummumootor on ikka nii suure ja raske sõiduki vedamiseks mõeldud ? Või on sul plaanis 3 ratta vedu tulevikus ? Mulle on kuskilt mulje jäänud, et rummumootorid ei arenda eriti suurt pöördemomenti 0 -pööretest.
Tagaveoline
 
Postitusi: 99
Liitunud: Esmaspäev 17 Nov 2008, 11:12
Asukoht: Viljandi

Re: L2e 3-rattaline kuukulgur

PostitusPostitas veloElektrik » Laupäev 02 Okt 2010, 23:18

Üritan vastata.

Tagaveoline kirjutas:Kas sa ei karda ,et sellise rataste paigutusega see sõiduk sul kurvides külili läheb ? Või paned akud tahaotsa balansiks ?

Jep, akud lähevad tagatelje peale. Kuna kiirus saab madal, ja rullnoklust harrastada ei plaani, peaks tee peale jääma. :)

Mina oleks pannud selle 1veoratta taha ja ette 2 ratast keerama. Sedamoodi on päris paljud 3 rattalised sõidukid ehitatud kui foorumites vaadata.

Tõsi, nii on sõiduki dünaamika parem, aga mehhaanika keerulisem. Kuna see on mu esimene katse ise tervet masinat kokku panna, valisin teadliku kompromissina lihtsama mehhaanika.

Sinu lahendusega saab esiratas liigasuure koormuse osaliseks ta peab keerama vedama ja pidurdama. Rehv hakkab kuluma kiiresti ja ratta keeramis mehhanism saab suure koormuse osaliseks tähendab ,et peab tugev olema.

Pidurid seadistan nii, et esimesena rakendub mootoriga pidurdamine, teisena rakenduvad tagapidurid, ja kolmandana esiratta mehhaaniline pidur. See peaks roolimehhanismi mõistlikult säästma. Roolikarp on VAZ 2101 oma, vertikaaltelje laagrid on Moskvitši rattalaagrid, vertikaaltelg on 3 cm täismetallist ümar... ühesõnaga, ma loodan siiski parimat, aga kõik mis sa ütled, on tõsi, esiratas on selle süsteemi kõige kriitilisem lüli.

Kas see rummumootor on ikka nii suure ja raske sõiduki vedamiseks mõeldud ? Või on sul plaanis 3 ratta vedu tulevikus ? Mulle on kuskilt mulje jäänud, et rummumootorid ei arenda eriti suurt pöördemomenti 0 -pööretest.

Kolmeratta veo jaoks raha pole. :D

Pöördemomendi maksimum on madalatel pööretel, ning arvuliselt 157.2 Nm. Meetrise jõu õlaga oleks veojõud 157.2 njuutonit. Kuna ratta läbimõõt on umbes 40 cm, siis jõu õlg on pool sellest, ehk 0.2 meetrit. Seega veojõud on 157.2 / 0.2 = 786 njuutonit. Sellega saab tõsta 78.6 kilose eseme otsejoones üles. Et saada teada, kas kulgur läheb ülesmäge paigast, tuleks rakendada minimaalselt hõõrdumiseta kaldpinna ( http://en.wikipedia.org/wiki/Frictionless_plane ) arvutust.

See käib nii: veojõud F peab olema suurem kui m * g * sin(O), kus O on tõusunurk. Oletame, et maksimaalne tee kalle, millest ma üles tahan pääseda, on 20%. See on 11.31 kraadi, mille siinus on 0.196. Kui sõiduki mass on 400 kg, ja raskuskiirendus on 9.8, siis vejõud peab ületama 400 * 9.8 * 0.196 = 768 N. Antud sõiduki veojõud ületab selle paarikümne njuutoni võrra, kogumass peaks omakorda jääma alla 400 kg (hetkel olen raami jaoks metalli ostnud vaid 140 kg, ega ole seda kõike ära keevitanud, aga kahvlite massi pole veel arvestanud, akude mass on 92 kg). Võitlus 20% kaldpindadega peaks vähem piiripealseks minema siis, kui olen suutnud 100 kg pliiakude komplekti vahetada 50 kg LiFePO4 akude komplekti vastu, ning lisaks saab mootorit ajutiselt üle koormata (mootor on 3 kW aga kontroller on 4 kW).

Mootori andmed:
http://www.kellycontroller.com/motor-48 ... p-158.html
http://www.kellycontroller.com/mot/down ... _Curve.xls
veloElektrik
 
Postitusi: 201
Liitunud: Neljapäev 28 Jaan 2010, 02:53

Re: L2e 3-rattaline kuukulgur

PostitusPostitas Tagaveoline » Esmaspäev 04 Okt 2010, 17:26

veloElektrik kirjutas:Üritan vastata.
Pöördemomendi maksimum on madalatel pööretel, ning arvuliselt 157.2 Nm. Meetrise jõu õlaga oleks veojõud 157.2 njuutonit. Kuna ratta läbimõõt on umbes 40 cm, siis jõu õlg on pool sellest, ehk 0.2 meetrit. Seega veojõud on 157.2 / 0.2 = 786 njuutonit. Sellega saab tõsta 78.6 kilose eseme otsejoones üles.(mootor on 3 kW aga kontroller on 4 kW).

Mootori andmed:
http://www.kellycontroller.com/motor-48 ... p-158.html
http://www.kellycontroller.com/mot/down ... _Curve.xls


Siis on ju igati tubli mootor kui pöördemoment nii suur on. Vootele pitbikel oli ka midagi sarnast vist ? See pidi ka ju päris hästi edasi minema.
Tagaveoline
 
Postitusi: 99
Liitunud: Esmaspäev 17 Nov 2008, 11:12
Asukoht: Viljandi

Re: L2e 3-rattaline kuukulgur

PostitusPostitas vootele » Kolmapäev 06 Okt 2010, 18:52

Ikkagi tundub see aparaat jube massiivne. Ma oleks raami tollistest ümartorudest või äärmisel juhul kandilistest teinud, see konstrui kannatab sul tonnide viisi raskust seal.
Kõik see lisaraskus tõmbab sul sõiduki näitajad lootusetult alla.
3D CAD joonised, modelleerimine, prototüüpide valmistamine. vootele@biker.ee Soovid lehtmetallist laserlõigatud detaile, custom võresid vms? tel. 56950388
vootele
 
Postitusi: 316
Liitunud: Kolmapäev 22 Okt 2008, 21:54

Re: L2e 3-rattaline kuukulgur

PostitusPostitas veloElektrik » Neljapäev 07 Okt 2010, 14:11

Nii ta ilmselt teeb (kas just lootusetult alla, või lihtsalt alla, selgub peagi), kuid siis on võimalus täiustada ning järgmine versioon kavalamalt teha. :)

Samuti on meel hulga rahulikum, kui on teada, et kui keegi sapakaga sülle tahab sõita, peab ta enne mõned talad ära painutama, kui sülle välja jõuab.

P.S. Mul on kiusatus teha turvakaarest tahapoole jääv kaubaruumi kate vahtplasti ja klaasriide + epoksiidi komposiidist (või jätta alguses sootuks tegemata). Sest seal pole tõesti midagi elutähtsat, mida avarii korral kaitsma peaks.
veloElektrik
 
Postitusi: 201
Liitunud: Neljapäev 28 Jaan 2010, 02:53

Re: L2e 3-rattaline kuukulgur

PostitusPostitas aa1 » Laupäev 09 Okt 2010, 23:35

Raam on vägev :mrgreen: tundub selline ARKi närvide peale mängiv JOKK projekt tulema.
Mõtisklesin, et analoogilist kaubikut saaks suht lihtsalt ehitada olemasoleva kerghaagise baasil.
Kiirühendustega üherattaline motoplokk ette ja minek :twisted:
aa1
 
Postitusi: 15
Liitunud: Esmaspäev 13 Sept 2010, 15:40

Järgmine

Mine Liikmete projektid

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist

cron